Het is juni 2022. We hebben de eerste pilotactie in Amsterdam Noord over herverdeling van geld, als onderzoek naar solidariteit, afgerond. Nu luidt de vraag: gaan we door? En zo ja: hoe?
Die vraag werd in Amsterdam volmondig met ja beantwoord. Ondertussen hebben we ook de eerste stappen gezet in Rotterdam. In beide steden gaan we (door met) bouwen aan lokale collectieven die gloedvolle acties vormgeven zoals de herverdelingsactie.
Verlenging schenkingstermijn
De pilot is een goede leerschool geweest. Een belangrijke aanpassing voor het vervolgtraject is het verlengen van de duur van de actie. Mensen ontvangen vanaf nu geen acht, maar twaalf maanden een schenking van E1000,- per maand. Uit de pilot in Amsterdam Noord hebben we teruggekregen dat acht maanden eigenlijk tekort is om volledig op adem te komen. Ook voor de mensen die plannen willen realiseren rondom nieuwe banen, opleidingen, stages of andere ontwikkelpaden die men voor zich ziet, is het traject net tekort.
Het boodschappenlijstje van de nieuwe campagne is dan ook overzichtelijk
- minimaal 100 actieve leden in beide steden
- 160.000 euro gefinancierd door mensen
De eerste campagne betekende bellen, bellen en nog eens bellen en via via netwerken. Nu willen van E40.000 naar E160.000. Met deze ambitie en hoge lat, is er een ander plan van aanpak nodig.
De leegte van bestaansonzekerheid
Samen met onze communicatiepartner VandeJong ontwikkelen we een nieuwe campagne.
Wegblijven van stereotypen was hierbij een must, er zouden geen ‘zielige’ mensen op ons materiaal te vinden zijn. In de pilot hebben we veel aandacht besteed aan hoe bestaansonzekerheid wordt ervaren door mensen die het zijn. De rode draad in al deze verhalen is dat mensen geen bestaansrecht ervaren. Ze ervaren dat ze de samenleving tot last zijn, lui, onwelwillend. Ze voelen zich uitgegumd.
En dat - uitgegumd worden - werd de basis van onze campagne. We schoten prachtige portretten van mensen uit het Amsterdamse en Rotterdamse collectief om ze vervolgens uit de wereld te gummen. De leegte die ontstond, staat symbool voor het gevoel dat de deelnemers omschreven. Beeld check.
Vermogen om te delen
En dan de taal. De tekst. Hoe creëer je een campagne waarin je niet alleen geld inzamelt,
maar ook tijd, verantwoordelijkheid, een talent. Waarin je mensen niet oproept deel te nemen als ‘helper’ maar als deelgenoot. We kozen ervoor om ons gezamenlijk ‘vermogen om te delen’ aan te spreken. En zo kwamen we onder andere op:
“We verkennen een samenleving waarin burgers een aandeel hebben in elkaars bestaanszekerheid. Door vanuit individuele verantwoordelijkheid te handelen, leren we hoe we op basis van vertrouwen en waardigheid kunnen onderzoeken wat we samen hebben. Want een solidair systeem heeft meer nodig dan politiek beleid: het vraagt om gelijkwaardig contact en inzet van ons allemaal.”
In 2022 heeft deze campagne precies gedaan waarvoor we haar in het leven riepen. Honderden mensen sloten zich aan bij Collectief Kapitaal en daarmee groeide ons collectief als kool.
In onze eigen voortwoekering als collectief hebben we gaandeweg deze tekst ook weer losgelaten. Want met ieder jaar dat we bestaan, groeit ons besef. Over welke woorden onze visie het beste uitdrukken. En over de machtsdynamiek die ontstaat vanuit taal. En dus hergebruiken we niet zomaar wat we een jaar geleden hebben geschreven. Dat maakt onze praktijk tijdsintensief. En integer.